Home > Cases > Government & Non-profit organizations > Jongeren in Utrecht #beterinbeweging

Jongeren in Utrecht #beterinbeweging

You have a marketing challengeIf we meet up, it is certain to turn into something great.

Search result

Aan sportaanbod in Utrecht geen gebrek, wel aan jongeren die deelnemen. Aan ons de schone taak om het sportaanbod onder de aandacht te brengen en hen te enthousiasmeren voor de speciale Beweegweek van SportUtrecht.

Na schooltijd bewegen of naar een sportclub gaan, is helaas niet voor iedere jongere weggelegd. En dat is vaak niet hun eigen keus. Zeker niet in de wijken Overvecht, Kanaleneiland en Leidsche Rijn. Om tal van redenen, zoals culturele en etnische achtergrond, de smartphone en financiële barrières, komen deze jongeren nauwelijks in beweging. Dat moet veranderen, vindt SportUtrecht. Met het initiatief De Beweegweek konden jongeren gratis kennismaken met het sportaanbod in de wijk. En hoe!

De boer op

Assumptions are the mother of all fuck ups. We zijn gestart met een doelgroepanalyse: wat beweegt jongeren om in dit geval juist niet te gaan sporten en bewegen? Waar liggen de behoeftes? En hoe kunnen we ze bereiken? Daaruit bleek dat de nabije, sociale omgeving zoals familie, vrienden, bekende gezichten en activiteiten in de wijk van grote invloed zijn op de sport- en beweegdeelname. En dat ze voornamelijk Snapchat en Instagram gebruiken.

Persoonlijk en direct

Tijd om de bevindingen in praktijk te brengen. Tijdens de campagne werden jongeren via opvallende posters en abri’s in de wijk, op social media en WhatsApp direct aangesproken door hun rolmodellen en leeftijdsgenoten. Ook het netwerk van SportUtrecht werd opgetrommeld om het sportaanbod onder de aandacht te brengen. Ik zoek jou! Let’s move.

Resultaat

Door de campagne persoonlijk en dicht bij huis te houden, kwam jong Utrecht in aanraking met het beweegaanbod in hun wijk. Het resultaat:

  • Veel zweet!
  • Maar liefst 190.500 jongeren bereikt via Instagram en Snapchat.
  • Het pr-pakket is door Utrechtse sportaanbieders massaal ingezet.
  • SportUtrecht is (met hun nieuwe branding) fris en vernieuwend op de kaart gezet.
  • Sportclubs die zich nu al aanmelden voor volgend jaar.
effectmakers

Team

Deze effectmakers zorgden er samen met het team van SportUtrecht voor dat het niet alleen een succesvol project was, maar dat het ook soepel en prettig verliep.

Simon Renes Creatief concept
Edwin Kool Creative Lead & Copywriter
Tanya Hampsink Program maker / Project Manager
Tanya Hampsink

Een campagne of PR voor jouw merk?

Maak een afspraak met Tanya en ontdek wat onze effectmakers voor jou kunnen betekenen.

Mail Tanya!