Van nieuw gebouw naar nieuw merk
Voor De Amersfoortse Berg, een openbare school voor havo en vwo, was hun verhuizing meer dan een praktische stap. Het was hét moment om opnieuw te laten zien wie ze zijn: een school die leerlingen uitdaagt, verbindt en trots maakt. Samen met effectgroep* kreeg die ambitie een gezicht én een feestelijke start.
Van nieuw gebouw naar nieuw hoofdstuk
De Amersfoortse Berg kreeg een splinternieuw gebouw en wilde die mijlpaal vieren met een verhaal dat raakt. Een merkverhaal dat trots en herkenning oproept én een opening die leerlingen, ouders en docenten verbindt.


Het verhaal vinden dat al in de school klonk
We begonnen met gesprekken en interactieve sessies met leerlingen, ouders en docenten. Niet om een nieuw verhaal te ontwikkelen, maar om het bestaande, herkenbare verhaal te vinden. Daarin stond één inzicht centraal: iedereen heeft een eigen geluid en samen vormen al die geluiden De Berg. Een warme, ontspannen en hechte school waar ruimte is voor keuzes, eigen tempo en persoonlijke groei.
Onze designstudio vertaalde dit gevonden verhaal naar een frisse, positieve en flexibele huisstijl die past bij het moderne gebouw en het eigen ritme van de school.
De stijl werd doorgevoerd in alle middelen: van routing en vlaggen tot briefpapier, website en socials.
Om het verhaal écht tot leven te brengen, ontwikkelden we een dubbele opening: een feestelijke viering voor leerlingen én een officiële ceremonie voor stakeholders.
Het hoogtepunt: een eigen anthem, gemaakt samen met leerlingen, docenten én AI. Een lied waarin ieders stem samenkomt; precies zoals de school zelf: veel eigen geluiden die samen De Berg vormen.








Een merkverhaal dat leeft
Wat begon met de ontwikkeling van een merkverhaal én het eventconcept voor de opening van Openbaar Lyceum De Amersfoortse Berg, groeide uit tot een compleet nieuw hoofdstuk.
De Amersfoortse Berg heeft een merk dat leeft.
Een visuele identiteit die herkenning oproept en makkelijk meegroeit.
Een merkverhaal dat energie geeft aan iedereen die er binnenstapt.
En een opening die de trots van leerlingen, ouders en docenten zichtbaar maakte.
Strategie, creatie en productie in één project: dat is de kracht van onze blend.

Deze blend van effectmakers bracht De Amersfoortse Berg tot leven.









Samen bouwen aan een sterk merkverhaal?
Wij helpen je met een verhaal dat inspireert en middelen die écht werken. Neem contact op met Marlon via marlon@effectgroep.nl


