Logo van effectgroep
nl
en
nl
nl
en
Over ons
Over ons
Ons team
Services
Service overzicht
Activaties
Arbeidsmarkt­communicatie
Branding
Campagnes
Design
Digital
Events
Ons werk
Branches
Alle branches
Merken
Overheid & Non Profit
Rijksoverheid
Kennis & insightsWerken bij
Contact
nl
nl
en
Ergens naar op zoek?
Laat ons met je mee zoeken
De Amersfoortse Berg

Van nieuw gebouw naar nieuw merk

Voor De Amersfoortse Berg, een openbare school voor havo en vwo, was hun verhuizing meer dan een praktische stap. Het was hét moment om opnieuw te laten zien wie ze zijn: een school die leerlingen uitdaagt, verbindt en trots maakt. Samen met effectgroep* kreeg die ambitie een gezicht én een feestelijke start.

De vraag

Van nieuw gebouw naar nieuw hoofdstuk

De Amersfoortse Berg kreeg een splinternieuw gebouw en wilde die mijlpaal vieren met een verhaal dat raakt. Een merkverhaal dat trots en herkenning oproept én een opening die leerlingen, ouders en docenten verbindt.

De aanpak

Het verhaal vinden dat al in de school klonk

We begonnen met gesprekken en interactieve sessies met leerlingen, ouders en docenten. Niet om een nieuw verhaal te ontwikkelen, maar om het bestaande, herkenbare verhaal te vinden. Daarin stond één inzicht centraal: iedereen heeft een eigen geluid en samen vormen al die geluiden De Berg. Een warme, ontspannen en hechte school waar ruimte is voor keuzes, eigen tempo en persoonlijke groei.

Onze designstudio vertaalde dit gevonden verhaal naar een frisse, positieve en flexibele huisstijl die past bij het moderne gebouw en het eigen ritme van de school.
De stijl werd doorgevoerd in alle middelen: van routing en vlaggen tot briefpapier, website en socials.

Om het verhaal écht tot leven te brengen, ontwikkelden we een dubbele opening: een feestelijke viering voor leerlingen én een officiële ceremonie voor stakeholders.

Het hoogtepunt: een eigen anthem, gemaakt samen met leerlingen, docenten én AI. Een lied waarin ieders stem samenkomt; precies zoals de school zelf: veel eigen geluiden die samen De Berg vormen.

"We beleven nu al erg veel plezier van de stijl en merken dat we er heel fijn mee kunnen werken. Het voelt als een goed passende, mooie nieuwe jas die helpt de trots die we al hadden zichtbaar uit te dragen. We hadden het nooit zonder effectgroep* kunnen doen. Het klopt allemaal perfect, alle verwachtingen zijn overtroffen en het resultaat is echt geweldig.”
Derk Reijneker
Conrector
Het resultaat

Een merkverhaal dat leeft

Wat begon met de ontwikkeling van een merkverhaal én het eventconcept voor de opening van Openbaar Lyceum De Amersfoortse Berg, groeide uit tot een compleet nieuw hoofdstuk. 

De Amersfoortse Berg heeft een merk dat leeft.
Een visuele identiteit die herkenning oproept en makkelijk meegroeit.
Een merkverhaal dat energie geeft aan iedereen die er binnenstapt.
En een opening die de trots van leerlingen, ouders en docenten zichtbaar maakte.

Strategie, creatie en productie in één project: dat is de kracht van onze blend.

Van merkverhaal tot anthem.

Deze blend van effectmakers bracht De Amersfoortse Berg tot leven.

Karlijn Koenraad
Projectmanager
effectmaker Ronald van Spanjen
Ronald van Spanjen
Grafisch Vormgever
effectmaker Tamar Nijenhuis
Tamar Nijenhuis
Projectmanager
effectmaker Sandra Teune
Sandra Teune
Senior Projectmanager
grafisch vormgever bij effectgroep* Corianne Visser
Corianne Visser
Grafisch Vormgever
effectmaker Mariska van Eijden
Mariska van Eijden
Motion Graphic Designer
senior communicatieadviseur Marlous van de Wiel
Marlous van de Wiel
Senior Communicatie­adviseur
art director bij effectgroep* Anouk Dijkstra
Anouk Dijkstra
Art Director
Head of creative Kirsten Flik
Kirsten Flik
Head of Creative

Samen bouwen aan een sterk merkverhaal?

Wij helpen je met een verhaal dat inspireert en middelen die écht werken. Neem contact op met Marlon via marlon@effectgroep.nl

Neem contact op
We maken nog veel meer impact

Bekijk meer cases

Recent
werk
Koninklijke Woudenberg

Hoe herpositioneer je 225 jaar erfgoed?

Bakker Goedhart

Hoe zet je 125 jaar vakmanschap krachtig neer?

Spieren voor Spieren

Hoe werf je donateurs met een jubileumcampagne?

bekijk al
ons werk
Terug naar het overzicht
Logo effectgroep
Tijden veranderen.
Blijf je kijken of zie je kansen?
Blijf op de hoogte en mis de verandering niet.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Services
ActivatiesArbeidsmarktcommunicatieBrandingCampagnesDesignDigitalEvents
Over ons
Werken bijTeamArtikelen
Adres
Van Deventerlaan 31-51
3528 AG Utrecht
Contact
info@effectgroep.nl
+31(0)30 41 00 790
Awards
MT1000 award logo
Fonk 150 award logo
Emerce 100 award logo
Partnerships
Lid van IDEA
Hubspot partner
© year effectgroep*
Cookie policyPrivacy verklaringDisclaimer