Home > Cases > Overheid & Non-profit > Partners voor Jeugd | Nieuwe visuele identiteit
Partners voor Jeugd

Een nieuwe visuele identiteit

Partners voor Jeugd is een overkoepelend samenwerkingsverband van organisaties die actief zijn op het gebied van (preventieve) jeugdbescherming en jeugdreclassering en omvat vijf werkmaatschappijen. Sinds 2017 wordt intensief samengewerkt met als gezamenlijk doel om kwetsbare jeugdigen te beschermen en hun ouders te ondersteunen.

Op de hoogte blijven?Schrijf je in voor onze digitale nieuwsbrief

Zoekresultaat

De vraag

Verbinding

De samenwerking tussen de verschillende werkmaatschappijen heeft de afgelopen tijd meer vorm gekregen. Effectgroep* is gevraagd om de organisatie te adviseren bij het opzetten van de merkarchitectuur. Om vervolgens de nieuwe visuele identiteit te ontwikkelen en de introductie en uitrol hiervan te coördineren.

De uitwerking

In gesprek

We zijn gestart met een analyseronde met sessies met medewerkers vanuit alle werkmaatschappijen. Hierin zijn we op zoek gegaan naar wat hen uniek maakt. En hoe zij zich verbonden voelen met de andere onderdelen van Partners voor Jeugd. Dit vormde de basis voor de nieuwe merkarchitectuur.

Visuele identiteit

Eenheid in verscheidenheid

Vervolgens zijn we aan de slag gegaan met de ontwikkeling van de visuele identiteit. Met als uitgangspunt ‘eenheid in verscheidenheid’. Alle werkmaatschappijen gebruiken voortaan hetzelfde beeldmerk, maar behouden hun eigen naam en krijgen een eigen kleurstelling. Hiermee wordt het unieke karakter van elke werkmaatschappij onderstreept.

Beeldmerk

Het nieuwe beeldmerk drukt op een treffende wijze uit waar de professionals binnen Partners voor Jeugd dagelijks mee bezig zijn: op een liefdevolle wijze kwetsbare jongeren (en hun ouders) beschermen en ondersteunen.

Communicatiemiddelen

De nieuwe visuele identiteit is vervolgens uitgewerkt in een groot scala van huisstijldragers, zowel voor offline als online gebruik. Ook hierin is de look & feel voor elke werkmaatschappij gelijk getrokken, waarbij beeld, copy en kleurgebruik specifiek het eigen karakter van elke werkmaatschappij benadrukt.

“Effectgroep* heeft ons uitstekend begeleid bij de totale rebranding door op zoek te gaan naar de gezamenlijke identiteit en hiervan een visuele vertaling te maken.”

Bas de KoningHoofd Communicatie Partners voor Jeugd
Uitrol

Strakke introductie

In 5 maanden tijd werd de nieuwe huisstijl en lijn aan logo’s vertaald naar ruim 250 uitingen voor 352 gemeenten, 14.000 cliënten, 1.200 pleegouders, 1.700 medewerkers en een flink aantal ketenpartners en leveranciers. De introductiecampagne bestond uit persberichten, mailings, merkboekjes, social posts, animaties en posters.

Resultaat

Positieve reacties

Alle betrokkenen, inclusief de Raad van Bestuur, zijn positief over de nieuwe visuele identiteit. Het sluit aan bij de strategie en de waarden van de organisatie. Ook de reacties vanuit medewerkers en cliënten zijn super enthousiast. Partners voor Jeugd is op deze manier klaar voor de toekomst, waarin zij maximaal kunnen inzetten op hun missie: Geef jeugd een jeugd.

effectmakers

Team

Deze effectmakers zorgden er samen met het team van Partners voor Jeugd voor dat het niet alleen een succesvol project was, maar dat het ook soepel en prettig verliep.

Ronald van Spanjen Grafisch Vormgever
Amy van de Weem Creative Producer
Marlous van de Wiel Communicatie­adviseur
Anouk Dijkstra Grafisch Vormgever
Peter van Leeuwen Senior Communicatie-adviseur

Aan de slag met je visuele identiteit?

Neem dan contact op met Marije. Zij helpt je graag verder.

Mail Marije! Plan een afspraak