Home > Artikelen > Must-do’s voor een onweerstaanbare werken-bij-website
Arbeidsmarkt­communicatie  |  Leestijd: 4 minuten

Must-do’s voor een onweerstaanbare werken-bij-website

Hoe maak je een sollicitatieproces eenvoudiger en verleidelijker met een werken-bij-website? Geen onbelangrijke vraag, want heb je als werkgever moeite de juiste medewerkers aan te trekken, dan komen je doelstellingen in gevaar. Op een krappe arbeidsmarkt is het essentieel overtuigend(e) vacatures te delen en jezelf als werkgever positief te onderscheiden. Voor sollicitanten en potentiële werknemers is de meeste informatie op jouw eigen website pas relevant op lange termijn. Om op korte termijn succes te hebben in werving van nieuw personeel, ga je daarom voor een andere aanpak! In deze blog beschrijven we een aantal must-do’s voor iets dat eigenlijk onmisbaar is: een onweerstaanbare werken-bij-website.

Marlous van de Wiel | Senior Communicatie­adviseur | E-mail Marlous

Op de hoogte blijven?Schrijf je in voor onze digitale nieuwsbrief

Zoeken

Must-do 1: Een aparte werken-bij-website versterkt je arbeidsmarktcommunicatie

Vacatures op een corporate site zijn vaak onderdeel van een groot aantal webpagina’s. Het is verleidelijk om veel aandacht te besteden aan je missie, visie, producten en diensten. Logisch, want daar ben je trots op en je wilt natuurlijk verkopen. Dit is voor een sollicitant echter pas op lange termijn van belangrijk. Creëer focus door te kiezen voor een aparte werken-bij-site. Op een werken-bij-website draait de conversie om het ontvangen van sollicitaties, dus hebben de vacaturepagina’s de hoofdrol. Hier creëer je een dedicated domein voor jouw aanbod op arbeidsmarkt. Met een werken-bij-site kun je de werkomgeving voor potentiële kandidaten veel beter in beeld brengen dan met een corporate website. Daarnaast is er veel minder ruis aanwezig, onverdeelde aandacht voor jouw arbeidsmarktcommunicatie. Zo is je pagina zoekmachinevriendelijk en kunnen kandidaten beter afwegen of niet alleen de baan, maar ook jouw organisatie bij hen past. Dit laatste is van belang wanneer je nieuw personeel wilt vinden dat langer dan een jaar blijft. En dat wil je, toch? Dus; minder ruis, meer focus en hogere, duurzame conversie.

Must-do 2: Investeer in de techniek voor recruitment marketing

Om het zowel de kandidaat als jouw eigen recruitmentafdeling gemakkelijk te maken, loont het om te investeren in de techniek van een ATS: een Applicant Tracking System. Geen opstapeling van tientallen sollicitatiemails en intern rondzwervende cv’s meer of het vergeten van sollicitanten: dankzij de toevoeging van deze technische koppeling aan je werken-bij-site, heb je namelijk altijd en volledig inzicht in de funnel. Zo kun je vertrouwen op technisch kwalitatief goede afhandeling van het sollicitatieproces en waarborg je kwantiteit en kwaliteit. En dát komt je candidate journey absoluut ten goede!

Must-do 3: Neem de candidate journey serieus

Jouw business groeit omdat jij weet wat je klanten nodig hebben. Zo werkt het dus ook met het aantrekken van personeel. Zoom in op de wensen van je sollicitant. Wat vinden mensen echt belangrijk in een job? Het antwoord op deze vraag zorgt ervoor dat je de candidate journey kunt optimaliseren. Vrijwel iedere potentiële kandidaat wil antwoord op vragen als:

  • ‘Wat voor bedrijf is het en past het bedrijf bij mij?’
  • ‘Spreken de mensen die er werken mij aan?’
  • ‘Zijn er voldoende doorgroeimogelijkheden?’

Beantwoord die vragen zo goed mogelijk. Vermeld daarnaast aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden die voor iedereen gelden, zoals extra ATV-dagen, dertiende maand, trainingen en opleidingen. Het kan – zeker voor latent zoekende professionals – een groot verschil maken!