nl
en
nl
nl
en
Over ons
Over ons
Ons team
Services
Service overzicht
Activaties
Arbeidsmarkt­communicatie
Branding
Campagnes
Design
Digital
Events
Ons werkKennis & insightsWerken bij
nl
en
Contact
Ergens naar op zoek?
Laat ons met je mee zoeken
Interview

De toekomst van evenementen

Tijden veranderen. Hoe zien events er in 2040 uit? Wat is jouw rol als professional in het creëren van betekenisvolle events in een veranderde wereld? Simon Renes, founder effectgroep*, deelde als panellid zijn visie tijdens 'Elevate your Event', waar de branche samenkwam om vooruit te kijken. Dit artikel duikt in de highlights. Laat je inspireren en ontdek hoe je jouw event nu al toekomstbestendig kan maken.

Simon

Renes

CEO (founder)

Wat staat jou als eventprofessional nu al te doen?

Een van de uitdagingen is om ervoor te zorgen dat evenementen een concurrerende communicatie asset zijn, wat inhoudt dat het betaalbaar blijft. Door meer samen te werken en combinaties binnen de branche te zoeken, kunnen kosten worden gedeeld. Als jij op donderdag een festival organiseert, kan een ander bedrijf de dag ervoor of erna dat op dezelfde plek doen, waardoor kosten voor locatie, opbouw en afbouw gedeeld kunnen worden. Dat maakt alles ook duurzamer.

Welke veranderingen gaan we de komende jaren al merken?

De middelmaat verdwijnt. Het wordt nog duidelijker dat het bedenken en produceren van een succesvol event écht een vak is. Er zijn nog zoveel evenementen die geen impactvol communicatiemoment zijn. Te veel bedrijven hebben geen idee welke kansen ze laten liggen. Een feestje waar niemand op zit te wachten. Die kick-off die alleen voor de initiatiefnemer leuk is. En dat congres dat ook prima online had gekund.

Een van de grootste uitdagingen op dit moment is no show. En daarin zit de ongemakkelijke waarheid dat je evenement schijnbaar niet relevant genoeg is? Mijn uitgangspunt is dat je events moet ontwikkelen waar medewerkers of klanten een ticket voor willen kopen. Zo goed moet je programma zijn.

We moeten bedrijfsevenementen bedenken waarvoor medewerkers of klanten zelf een ticket zouden willen kopen. - Simon Renes, founder effectgroep*

Waar moet je in 2040 rekening mee houden?

Een belangrijke doelgroep voor B2B-events in 2040 is niet de doelgroep van nu. Het zijn de huidige scholieren en studenten die straks in het bedrijfsleven zorgen dat er budget voor events vrijgemaakt wordt én die uitgenodigd worden voor events.

Interessant is om ons hierop voor te bereiden, want wat vinden zij belangrijk en wat zijn drivers en barrières voor hen? Hoe zorg je ervoor dat zij in 2040 tijd en budget willen vrijmaken voor events?

Hoe denk jij dat events er in 2040 uit zien?

Door verdere digitalisering en flexibel werken zullen mensen het nog leuker vinden om fysiek naar een evenement te gaan voor de beleving en het ontmoeten van mensen. Hospitality wordt nog belangrijker om een event de moeite waard te maken. Juist dat wat een evenement uniek maakt, zal in 2040 nog meer waardering krijgen.

Luister en kijk goed naar jongeren. Voordat je het weet, zijn zij je doelgroep.

Bestaat decoratie op evenementen nog in 2040?

Het bezoeken van een evenement is een zintuiglijke ervaring en een fijne ambiance hoort erbij. Het moet wel duurzaam. Denk aan het hergebruik van spullen, duurzame materialen en digitale signing en branding. Die beweging is al gaande en is in 2040 geen issue meer. Het is dan de normaalste zaak van de wereld dat er geen vrachtwagens met spullen voor een middag ergens naartoe rijden.

Hoe zie jij de invloed van technologische ontwikkelingen op evenementen?

Als je het over techniek hebt is 2040 wél ver weg, te ver weg om daar iets zinnigs over te zeggen. En daar zit dan ook de belangrijkste invloed van technologische ontwikkelingen: je moet ermee aan de slag en heel dichtbij blijven. Hongerig en nieuwsgierig zijn. Dus neem nu dat ChatGPT 4 .0 account!

No items found.

Een evenement van nu organiseren?

Neem contact op met Simon via simon@effectgroep.nl

Neem contact op
Verder lezen?

Deze artikelen vind je misschien ook interessant

Beursactivatie: van kostenpost naar merkbeleving

De kracht van eventcommunicatie

De kracht van activaties

Tijden veranderen.
Blijf je kijken of zie je kansen?
Blijf op de hoogte en mis de verandering niet.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Services
ActivatiesArbeidsmarktcommunicatieBrandingCampagnesDesignDigitalEvents
Over ons
Werken bijTeamArtikelen
Adres
Van Deventerlaan 31-51
3528 AG Utrecht
Contact
info@effectgroep.nl
+31(0)30 41 00 790
Awards
© year effectgroep*
Cookie policyPrivacy verklaringDisclaimer