Home > Ons werk > Vormgeving > Youké | Versimpeling van de huisstijl
Youké

Versimpelen huisstijl

Youké is een organisatie die staat voor een sterke jeugd. De naam zegt het al: ‘Jij bent oké’, met een eigen talent, kleur en netwerk. Iedereen is oké! Youké biedt specialistische hulp aan kinderen en jongeren (en hun ouders) in situaties waar het nodig is.

Op de hoogte blijven?Schrijf je in voor onze digitale nieuwsbrief
vraag

Een mooie uitdaging

De huisstijl van Youké was erg kleurrijk en divers. Dit zijn namelijk belangrijke waarden voor Youké. Maar met 12 verschillende logovarianten in verschillende kleuren wordt het vooral ingewikkeld: welk logo gebruik je wanneer en welke huisstijlkleur kies je? Ook was het erg duur om elk visitekaartje in 12 varianten te laten drukken. De belangrijkste opdracht aan ons was dan ook om de huisstijl te versimpelen.

doelen

Heldere verwachtingen

Youké gaf ons deze vijf uitgangspunten mee:

  • Minder complexe huisstijl, meer structuur.
  • Praktisch en economisch beter werkbaar.
  • Liefst één vast, nieuw logo (i.p.v. 12 varianten) op basis van het bestaande logo i.v.m. herkenbaarheid.
  • Behoud van kleur en diversiteit.
  • Duidelijke richtlijnen voor kleurgebruik.
gekozen oplossing

Eén kleurrijke logovariant

We hebben één vast logo ontworpen dat de veelzijdigheid aan kleur in zich draagt. Het deel ‘You’ heeft een sterke zwarte basiskleur. Het gedeelte ‘ké’ draagt de kleur en diversiteit in zich die de organisatie en de doelgroep kenmerkt. Hiervoor hebben wij een patroon ontworpen bestaand uit facetten in de kleuren van de oorspronkelijke huisstijl. Dit patroon komt steeds terug binnen de huisstijl, bijvoorbeeld in details en iconen. Ook de vlakken uit het patroon zien we terug in de huisstijl.

Met één logo heeft Youké minder keuzestress bij het kiezen van een logovariant. Naast het kleurenpatroon is er de ruimte om te spelen met kleurvlakken waar tekst in geplaatst kan worden. Dit is wel beperkt tot drie kleuren: oranje, lichtgroen en paars. Voor het evenwichtig gebruik hiervan hebben we duidelijke richtlijnen opgesteld. Samen met foto’s geeft dit voldoende diversiteit.

resultaat

Enthousiast ontvangen huisstijl

De nieuwe huisstijlopzet is enthousiast ontvangen binnen de organisatie. We hebben aan hun doelen voldaan: de klant herkent zich in het kleurgebruik en de variatiemogelijkheden zijn behouden. Uiteindelijk is de huisstijl minder complex en veel werkbaarder voor Youké. Missie geslaagd!

effectmakers

Team

Ronald (Grafisch Vormgever) en Marlous (Senior Communicatieadviseur) zijn vanuit effectgroep* het vaste Youké-team.

Ronald van Spanjen Grafisch Vormgever
Marlous van de Wiel Communicatie­adviseur

Ook op zoek naar een herkenbare huisstijl? Onze effectmakers denken graag met je mee.

Marlous is er voor je en heeft antwoord op al je vragen!
Mail Marlous via marlous@effectgroep.nl of bel haar op 030 41 00 791.

Neem contact op