Is een hamburgermenu op je website wel zo yummy voor de gebruiker?

Voor- en nadelen van een hamburgermenu

Hamburgermenu’s. Een veelbesproken onderwerp. Niet alleen tijdens de vrijmibo, maar ook als het op een (nieuwe) website aankomt. Het icoontje met drie horizontale lijntjes is mooi discussiemateriaal. Want jaag je er websitebezoekers mee weg of is het juist een must? Wellicht wil je onderbewuste nu direct naar McDonalds rijden… Doe het niet en blijf hangen. We bespreken de voor- en nadelen van een hamburgermenu op je site.

Ingrid - developer - effectgroep
Ingrid van Vliet | Developer | E-mail Ingrid

Het menu-icoontje waarin je – als je goed kijkt – een broodje en een stuk vlees herkent, heet dus een hamburgermenu. Stiekem staan de drie streepjes voor een lijstje met opties, maar dat klinkt natuurlijk minder lekker. Je vindt het menu meestal bovenaan een site. Alle menu-links zijn hierbij verstopt achter die subtiele burger. Als je sites zoals Facebook of Spotify gebruikt, is de burger niet nieuw voor je.

Waarom je websitebezoekers wél een hamburgernavigatie wilt voorschotelen!

Consistentie

In eerste instantie verscheen het hamburgermenu alleen op smartphones en tablets. Ruimtebesparing is daarbij een must. Het menu verstoppen achter drie simpele streepjes bleek een bijzonder goed idee. Maar al sinds een aantal jaar is het een responsive design wat de klok slaat. We hebben (bijna) allemaal een website geschikt voor alle apparaten. Hierom houden veel designers vaak de mobiele gebruiker in het achterhoofd bij het ontwerp. Mobile first! Logisch want meer dan 70% van al het webverkeer komt van mobiel internetgebruik. Daarnaast kiezen veel designers kiezen voor consistentie en behouden daarom het hamburgermenu ook op een desktop.

Clean en overzichtelijk

In de websitewereld spelen beeld en sfeer een grote rol. Online is content king en is het fijn dat je een rommelig menu kunt verstoppen. Als je site gericht is op visuele of interactieve inhoud, biedt de hamburgernavigatie een functionele oplossing. Zonder af te leiden. Door een groot menu of je socialmediabuttons achter dit handige stukje functionaliteit te verstoppen, blijft je site strak en overzichtelijk.

Alle cool kids hebben hamburgermenu’s

Spotify en Facebook zijn ongetwijfeld de populairste kids in online town. En als er één (populair) schaap over de dam is, volgen er meerdere. Dat betekent ook dat steeds meer websites voor een burger kiezen. Gebruikers raken hierdoor gewend aan dit menu. Wisten ze een aantal jaar geleden nog niet waar het menu verstoppertje speelde, tegenwoordig wordt een hamburgermenu steeds meer vanzelfsprekend. Websitebezoekers die opgegroeid zijn met social media speuren zelfs automatisch naar de burger.

Een hamburgermenu is toch niet zo lekker voor de gebruikservaring

Waar is het menu?

Met dit type navigatie komt het nog altijd voor dat de gebruiker zich suf zoekt naar het menu. De burgernavigatie deed echter al in 2012 zijn intrede op responsive sites. Daarom herkennen steeds meer mensen het symbool. Dit is deels natuurlijk afhankelijk van je doelgroep. Iemand van 65+ zal meer tijd nodig hebben dan een millennial. Een gefrustreerde websitebezoeker wil je in het kader van gebruiksvriendelijkheid natuurlijk nooit op je geweten hebben. Ook voor je bounce rate (en uiteindelijk je vindbaarheid) wil je dit voorkomen.

Informatie verstopt tussen de burger

Als je specifieke pagina’s hebt waar je de websitebezoeker naartoe wilt leiden, moeten zij hier wel makkelijk naartoe kunnen navigeren. Met een burgernavigatie klikt men minder snel intuïtief op de actiepagina, om maar een voorbeeld te noemen. Op zo’n manier streeft dit type navigatie zijn doel voorbij en kan het een negatief effect hebben op click through rate en conversie.

Meer kliks – en niet op een goede manier

Online draait alles om kliks. Hoe meer hoe beter. Zoals bij zoekmachineadvertenties. Zodra de websitebezoeker zich op je site bevindt, wil je dat hij zo min mogelijk moet klikken of scrollen om te vinden wat hij zoekt. Een hamburgermenu zorgt voor minimaal 1 extra klik en dit heeft geen positief effect op de gebruikservaring, blijkt uit het onderzoek ‘Hamburger Menus and Hidden Navigation Hurt UX Metrics‘.

Conclusie: een hamburgermenu een appetijtelijke oplossing?

Een hamburgernavigatie heeft voor- en nadelen en is tegenwoordig de meest geziene menuvorm op smartphones en tablets. Momenteel wordt er echter volop gespeculeerd en zijn er alternatieven in de maak voor een nóg betere usability. Een burger zet de spotlight op de content van de website. Maar als het op gebruiksvriendelijkheid aankomt, wint het traditionele menudesign het nog vaak. Vooral op de desktopvariant van de site. Kortom, bedenk goed wat je met je website wilt bereiken en welk menu daar het best bij past.

Vind je dit interessant en wil je eens samen je tanden in een hamburger zetten? Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.