Home > Artikelen > Kleur bekennen: een kwestie van smaak of strategie?
Vormgeving  |  Leestijd: 2 minuten

Kleur bekennen: een kwestie van smaak of strategie?

De Noorse schaatsers strijden sinds de Olympische Winterspelen van 2018 niet meer in glanzend rood, maar in het blauw. Heeft iets te maken met de lagere luchtweerstand van deze kleur. Echt? Ja, echt. En blijkbaar werkt het, want de medailles stroomden voor de Noren op schaatsen binnen. Maar even wennen is het wel voor de achterban.

Anouk Dijkstra | Grafisch Vormgever | E-mail Anouk

Op de hoogte blijven?Schrijf je in voor onze digitale nieuwsbrief

Zoeken

Wanneer onze vormgevers starten met een huisstijl voor onze opdrachtgevers komt er ook vaak de persoonlijke voorkeur van de klant bij kijken. “Nou, lichtblauw en oranje lijkt me wel wat.” We kijken vertwijfeld. “Of rood met groen, is dat mooi en klassiek?”. Niet per se, het is wel onmogelijk te onderscheiden voor 1 op de 12 mannen die kleurenblind is. Kleur bekennen is niet altijd even makkelijk, dat blijkt maar weer. Wordt het smaak of strategie?

Wat doen de grote jongens?

Het lijkt misschien alweer een leven geleden, maar er is ‘maar’ zo’n tien jaar voorbij sinds McDonald’s haar rode, herkenbare huisstijl inruilde voor natuurlijk groen. De reden? Onderzoek wees uit dat mensen langer bleven zitten – en meer bestelden – in een groene omgeving. Daarnaast moest de kleur ondersteuning bieden aan de nieuwe, ‘groene’ filosofie en bedrijfsvoering. Veelgehoord punt is dat rood geassocieerd zou worden met goedkoop en snel. Dat laatste is niet per se verkeerd voor een fastfoodketen. Het eerste zien we terug in discountsupermarkten zoals de Dirk, Deen en destijds de Edah. Kennen we die nog? Daartegenover staat natuurlijk wel een premium merk als Coca-Cola; de reden dat de kerstman tegenwoordig rood is, in plaats van groen. Ho, ho, hoe dat zo eigenlijk? Doen ze toch goed.

Knalroze, vuurrood

Hoe dan ook: Moet het altijd zo strategisch? Wat ons betreft niet. Wij zijn roze, knalroze. Omdat het van je scherm afknalt. Omdat het opvalt. Omdat het onderscheidend is. Geef het beestje een naam, wij zijn er gewoon trots op. In ons geval is onze magenta huisstijl een kwestie van smaak. Wat niet wegneemt dat wij voor klanten graag onze research doen. Want nog belangrijker dan kijken naar de associatie, is het vergelijken van de concurrentie. De SNS, ING en ABN hebben allemaal compleet verschillende huisstijlen. De Deen, de Dirk en de Vomar daarentegen, leiden allemaal met rood. En ongeveer elke uitzendorganisatie gebruikt de kleur blauw als primair of secundair. Gewoon weinig origineel, of een gevalletje ‘if you can’t beat them, join them’?