Home > Artikelen > Google for Jobs is live in Nederland
Digital  |  6 minuten lezen

Google for Jobs is live in Nederland

Fijn of pijn?

Het zat er al een hele tijd aan te komen, maar sinds deze maand is Google for Jobs eindelijk ook in Nederland uitgerold. Maar is dit nou iets waar je je druk om moet maken, wat je en masse moet omarmen of gewoon kan negeren? Daar vertelt Ingrid, onze digitale goeroe, je graag alles over.

Ingrid van Vliet | Developer | E-mail Ingrid

Op de hoogte blijven?Schrijf je in voor onze digitale nieuwsbrief

Zoeken

Even the basics: want wat is Google for Jobs?

Google for jobs is hét vacatureplatform van Google waar alle vacatures samen gaan komen, zowel van vacaturesites als websites. Denk aan zoiets als Indeed, maar dan van Google.

Iedereen is inmiddels gewend om welke zoektocht dan ook te beginnen in het zoekscherm van Google. Sterker nog, het is een officieel werkwoord: even iets googelen. Dat betekent dat als we iets zoeken eigenlijk al automatisch bij Google starten. Dat geldt ook voor de zoektocht naar een nieuwe baan. Volgens onderzoek van Careerbuilder start maar liefst 73% van werkzoekenden hier de zoektocht. Reden genoeg voor Google om dus een eigen vacatureplatform op te zetten: Google for Jobs. En zoek je op een vacature of functietitel in Google dan komt er in het zoekresultaat een apart blokje bovenaan de pagina met een aantal vacatures.

Als je vervolgens op de vacature klikt, vind je meer informatie over de desbetreffende vacature, maar ook (het is tenslotte Google) informatie over het bedrijf dat de vacature uit heeft staan. Vanuit hier kun je doorklikken naar de vacaturepagina zelf (dit kan dus zowel bij het bedrijf zelf zijn of de vacaturesite waar de vacature op geplaatst is).

Bijkomend voordeel hiervan is dat Google automatisch UTM-codes (Urchin Tracking Module) meestuurt, zo kun je binnen Google Analytics direct inzichtelijk krijgen welk aandeel van het verkeer naar een vacature via Google for Jobs is binnengekomen.

Waarom is Google for Jobs een big deal als je een vacaturesite hebt?

Zoals gezegd starten bijna alle zoekopdrachten (dus ook naar vacatures) tegenwoordig via Google. En reken maar dat de zoekresultaten van Google for Jobs bovenaan staan in het zoekresultaat voor een vacature.

Het mooie is dat je deze zichtbaarheid goed kunt sturen, waardoor je in de zoekresultaten meteen boven de gevestigde orde, zoals Indeed en Nationale Vacaturebank kunt uitkomen. Vanuit dat perspectief is het een goed idee om Google for Jobs in te zetten voor jouw vacaturesite. Er is echt veel winst te behalen op het gebied van zichtbaarheid. Kwaliteit boven kwantiteit is het devies.

Ik wil het – wat moet ik doen?

Je hebt een interessante vacature en natuurlijk wil je hiervoor gebruik maken van Google for Jobs. Dan is het zaak om een aantal aanpassingen door te voeren op de vacatures op je website. Het gaat voornamelijk om het toevoegen van een extra stukje informatie aan de vacature zodat Google jouw vacature makkelijk kan herkennen (structured data noemen we dat, we gaan daar zo nog iets dieper op in).

Ook stelt Google een aantal eisen aan de informatie die je op moet nemen in je vacature. Als je dit niet netjes opneemt, zal Google je vacature niet of minder goed tonen. Verplichte informatie is o.a.:

  • Plaatsingsdatum: per wanneer is de vacature actief
  • Omschrijving: de complete vacaturetekst
  • Organisatie: contactinformatie van de aanbieder
  • Locatie: in welke plaats is de vacature (zo specifiek mogelijk)
  • Titel: de titel van de vacature

Vooral die laatste is interessant. Waar we steeds meer creatieve uitspattingen tegenkwamen in functietitels (al was hier al veel discussie over) eist Google gewoon dat je duidelijk bent. Dus geen allround regelaar meer, maar office manager.

En dan is er natuurlijk de vacaturetekst zelf. Het is belangrijk dat je teksten de doelgroep aanspreken en duidelijk zijn. Dit is namelijk de kans om je te onderscheiden van de concurrent. Ook voor SEO zijn de vacatureteksten van groot belang. Zaak dus om een goede balans te vinden tussen creativiteit en functionaliteit.

Als staartje is het goed om je te realiseren dat Google for Jobs ook veel waarde hecht aan transparantie. Dus die salarisindicatie vanaf nu echt toevoegen. Dat geldt ook voor het soort dienstverband dat je aanbiedt.

De verwachtingen zijn dat Google for Jobs hét nieuwe, centrale platform voor vacatures gaat worden. Dus zorg ervoor dat jouw vacatures er klaar voor zijn. Hieronder nog een aantal tips om je op weg te helpen:

  1. Maak aparte vacaturepagina’s
    Wellicht een inkoppertje, maar verschillende vacature op één pagina is echt een no-go geworden (was het eigenlijk al). Zorg ervoor dat elke vacature een eigen, unieke pagina heeft. Hierdoor kun je de pagina’s eenvoudig optimaliseren per functie en dat maakt het indexeren door Google veel eenvoudiger.
  2. Voer een zoekwoordenonderzoek uit
    Als je weet waarop het meest gezocht wordt, kun je hier zowel in de functietitel als in de vacaturetekst actief op schrijven, daarmee verbeter je ook gelijk je SEO. Onderschat overigens de intelligentie van Google niet. Inmiddels is Google heel goed in staat om synoniemen te herkennen en verbanden te leggen.
  3. Creëer een aantrekkelijke vacaturetekst
    Aan de ene kant ben je verplicht om een aantal zaken binnen de vacature te standaardiseren. Belangrijk om dus om in de introductie wel de aandacht te trekken. Verleid hiermee de lezer om je vacaturetekst verder te lezen en door te klikken naar de daadwerkelijke vacaturepagina.
  4. Volg de richtlijnen voor structured data
    Google for Jobs werkt met filters, zodat een zoeker alleen die vacatures te zien krijgt waar hij/zij in geïnteresseerd is. Belangrijk dus dat die filters terug te vinden zijn in jouw vacature. Doe je dat niet, dan bestaat de kans dat jouw vacature niet zichtbaar is in het vacatureoverzicht, omdat Google niet in staat is hem te evalueren en te ranken.

We hadden eerder al aangegeven dat Google for Jobs draait om structured data. Laten we daar nog wat verder op inzoomen.

Wat is structured data?

Structured data is het begrijpelijk maken van content op jouw website voor zoekmachines. Dit doe je door in je content bepaalde onderdelen te markeren met een speciaal stukje code. waardoor je bijvoorbeeld Google iets meer uitleg geeft over wat de content eigenlijk is.
Op deze manier kun je Google vertellen dat het stukje content bijvoorbeeld de tijden zijn dat een film in een bioscoop draait of de ingrediënten voor een recept.

Ook kun je de vacatures op je website zo’n extra blokje informatie meegeven. En dat is interessant voor Google for Jobs. Want hoe meer informatie er te delen valt hoe beter, mits het uiteraard relevant is.

Waarom is structured data interessant voor jouw website?

Zoals hierboven benoemd is het voor vacatures van belang om goed zichtbaar te zijn in Google for Jobs. Maar ook het implementeren van andere soorten structured data op een website kan een positief effect hebben op het verkeer naar jouw website. Algemeen gesproken geldt dat hoe beter jouw content gestructureerd is, hoe beter het is voor zoekmachines.

Dit zijn kort nog even de voordelen:

  • Omdat je Google vertelt wat de content op jouw site is, kan jouw content vaak opvallender gepresenteerd worden in het zoekresultaat van Google (rich content). En dat levert weer meer kliks op naar jouw website.
    Extra tip! Met de rich result testing tool kun je checken welke structured data jouw website al ingebouwd heeft. Hier kun je ook een preview van het zoekresultaat zien.
  • Jouw websitecontent is beter voorbereid op zoeken door middel van spraak (denk aan de slimme speakers van Google Nest of Amazon Alexa en digitale assistenten). Als je een receptenwebsite hebt en je hebt de ingrediënten en de bereiding netjes aangegeven, kan Google Assistent dit ook zo interpreteren en voorlezen.
  • Structured data is belangrijk voor SEO omdat dit het voor Google makkelijker maakt om te begrijpen waar jouw website over gaat. Google heeft dat nodig om te bepalen of jouw content relevant is voor een bepaalde zoekopdracht. En dus om te bepalen hoe hoog je in het zoekresultaat eindigt.

Met andere woorden: hoe beter jouw content gestructureerd is, hoe fijner Google het vindt.

Let’s face it, Google for Jobs is here to stay en biedt zeker mooie kansen. Feit blijft dat je niet achteroverleunend kunt verwachten dat jouw vacature (en eigenlijk geldt dit voor alle soorten content) zomaar in de zoekresultaten tevoorschijn komt. Neem de tijd om zaken te optimaliseren en je te verdiepen in de mogelijkheden. Dat werpt zeker zijn vruchten af.

Ingrid van Vliet - project manager digital - effectgroep

Behoefte aan ondersteuning wat betreft Google for Jobs of structured data?

Ingrid is er voor je en heeft antwoord op al je vragen!
Mail Ingrid via ingrid@effectgroep.nl of bel haar op 030 41 00 792.

Neem contact op