De podcast: ben jij er klaar voor om van je klanten fans te maken?

Steeds vaker luisteren we naar podcasts. Vooral in Amerika is de podcast groot, maar ook in Nederland is er met bijna 7 miljoen luisteraars in 2022 zeker oor naar. Daarbij is het een superleuk communicatiemiddel om de harten van je (potentiële) fans te veroveren. Hoe en wat? Lees verder en duik mee in de wondere wereld van de podcast.

Marlous van de Wiel | Senior Communicatie­adviseur | E-mail Marlous
De podcast: ben jij er klaar voor om van je klanten fans te maken?

Wat is een podcast?

Simpel gezegd is een podcast een radio-uitzending die je waar en wanneer je wilt kunt beluisteren. Het woord is een samensmelting van iPod en Broadcast. De audioshow (podcast) begon namelijk de wereld te veroveren in 2006, toen de iPod nog je-van-het was en deze shows veelvuldig op de iPod beluisterd werden.

Tal van enthousiaste radiomakers stortten zich meer dan 10 jaar geleden op dit nieuwe fenomeen en namen vooral interviews, documentaires en wetenschappelijke verhalen op. Velen zagen de podcast als radio 2.0. Weg met slechte luistercijfers door ongunstige zendtijden! En, een belangrijk verschil met radio: geen muziek en kletspraat, maar inspirerende verhalen.

Iedereen kan een audioshow vanuit huis opnemen en over de hele wereld verspreiden. Met professionele apparatuur, maar ook gewoon met je smartphone. Een podcastster kan potentieel een veel groter publiek bereiken dan een traditionele radiopersonality. Inmiddels hebben de populaire podcasts namelijk miljoenen luisteraars. Ook steeds meer bedrijven zien daarom wel wat in podcasts als onderdeel van hun marketingstrategie. Net als blogs en vlogs zijn podcasts onderdeel van de nieuwe contentmarketingrevolutie.

Podcast groeit ook in Nederland

De populariteit van de podcast groeit (in Nederland) langzaam. Wie eenmaal om is, blijft vaak hangen. Vergeleken met 2009, luisteren er nu twee keer zoveel mensen weleens naar een podcast. En mooi nieuws: de meeste luisteraars luisteren een aflevering grotendeels of helemaal af.

In Nederland zien we, onder meer door het initiatief van BNR en het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek, dat er steeds meer oor is naar podcasts. BNR lanceerde vorig jaar het BNR Expert Podcast Netwerk dat zakelijke podcasts faciliteert en bundelt, maar ook makers helpt bij de ontwikkeling van de podcasts. Met subsidie van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek werd het podcastproductieplatform ‘Dag en Nacht Media’ onlangs uit de grond gestampt. Potentieel genoeg dus!

Waar kun je podcasts vinden?

Vanzelfsprekend is Spotify een walhalla voor podcastliefhebbers, maar ook iTunes heeft een enorme geïntegreerde podcastbibliotheek waar je eenvoudig afleveringen of hele series downloadt. Interessantste podcasts vinden en downloaden gaat net zo makkelijk via verschillende apps. Zo zijn er heel veel alternatieven op de markt. Denk aan Castro en Overcast voor iPhones, Juice voor de Mac, Podcast & Radio Addict voor Android en het welbekende Stitcher. Ook via SoundCloud luister je eenvoudig gratis podcasts, bijvoorbeeld die van De Correspondent.

Wat kun je met podcasts als persoon en ondernemer?

Uit onderzoek van Edison Research blijkt dat 2% van alle audio waarnaar geluisterd wordt, podcasts zijn. Dat lijkt misschien een klein getal, maar daarbij is het goed om te weten dat er ongeveer 13 miljoen podcastluisteraars wereldwijd zijn, en dat ze wel gemiddeld zes uur aan content luisteren. Ook blijkt dat podcastfans aandachtiger luisteren. Dat is andere koek dan wanneer iemand snel een nieuwsbericht scant of met een half oor naar het journaal luistert. Een podcast is dus een ideale manier om je boodschap op een creatieve en inspirerende manier te verpakken en over te brengen. Een haakje naar je product of dienst is zo gemaakt.

Je verhaal en de connectie
Sinds 2017 staan de meeste podcasts in het teken van storytelling. Je betrekt je luisteraar bij een authentiek verhaal. Je (potentiële) klant wordt hier onbewust in meegezogen en zo ontstaat er een hechte band met je doelgroep. Over die band gesproken: een podcast is dus uitermate geschikt om een connectie te maken met je doelgroep. Als je de stem van de presentator (m/v) hoort, ben je al meer verbonden dan wanneer je een stuk op internet of in de krant leest. Wanneer je op regelmatige basis uitzendt, raken je luisteraars vertrouwd met je stem en bedrijf. Je bedrijf blijft zo sneller top of mind. Een podcast is een persoonlijkere manier om (potentiële) klanten te bereiken. Ze krijgen direct een beter idee van jouw waarden en de manier waarop je jouw bedrijf runt. Een groot voordeel is ook dat ze zelf kunnen bepalen waar en wanneer ze naar je luisteren. Traditionele advertenties of printartikelen vergen opperste concentratie op een specifiek moment, terwijl je ook prima een podcast in de auto onderweg naar je werk kunt luisteren. Flexibiliteit is dus een grote plus.

Expertstatus
Met een podcast kun je relatief eenvoudig laten zien dat jouw bedrijf een autoriteit is in de business. Het medium is uitermate geschikt voor kennisdeling. De toegevoegde waarde voor de luisteraar is dan meestal ook dat ze kennis kunnen opdoen over een onderwerp dat zij interessant vinden, waar en wanneer het hen uitkomt.

Merkbewustzijn
Reguliere podcasts helpen bij het creëren van merkbewustheid. Misschien lukt het je zelfs om van jouw merk een household name te maken. Waar een podcast ook geschikt voor is, is het integreren van informatie over jouw producten en diensten. Tenminste, als deze bij het onderwerp van de podcast aansluiten. Een voorbeeld: publiceer als financieel adviseur bijvoorbeeld een podcast over pensioenplanning en verwerk hierin informatie over een vrijblijvend adviesgesprek. Podcasts kunnen prima als een creatieve en leuke manier van adverteren dienen.

Welke podcasts doen het goed?

Engelstalige podcasts zoals de ‘moeder der podcasts’ This American Life, moordmysteries Serial en S-Town of The Truth, The Moth, Criminal, StoryCorps en Welcome to Night Vale hebben hordes fans. Ook The New York Times maakt 9 podcasts per maand, die gemiddeld zo’n 15 miljoen keer gedownload worden. De kracht van deze podcast is dat de verslaggever actuele onderwerpen heel persoonlijk en in een informeel gesprek brengt.

In Nederland doet de podcast ‘Echt gebeurd’ het ontzettend goed, maar ook ‘Man met de microfoon’ heeft veel vaste luisteraars. Voor deze laatstgenoemde podcast rijdt Chris Bajema door zijn eigen buurt Amsterdam-Oost op zoek naar verhalen van gewone mensen om te delen. In ‘Echt gebeurd’ vertellen mensen bijzondere, ontroerende of lollige verhalen die ze zelf hebben meegemaakt. Je kunt jezelf ook opgeven om je verhaal te doen.

Wat zijn nog meer podcastaanraders?

Naast ‘Echt gebeurd’ en ‘Man met de microfoon’, hebben ook de volgende podcasts vele enthousiaste fans en worden ze regelmatig getipt:

  • BNR Nieuwsradio (Interessante Nederlandse podcasts over ondernemen, economie, nieuws, politiek, technologie & innovatie en meer).
  • Podcasts over media (Alexander Klöpping en Ernst-Jan Pfauth voeren tijdens deze show kroeggesprekken over media en alles wat daarbij komt kijken. Deze podcast is trouwens geproduceerd door het eerdergenoemde ‘Dag en Nacht Media’).
  • Entrepreneur on Fire (Over hoe ondernemers hun bedrijf naar een hoger niveau hebben getild).
  • Eindbazen (Mensen aan het woord die unieke kennis hebben, bijzondere dingen doen, of uitzonderlijke dingen hebben meegemaakt).
  • The Chase Jarvis Show (Voor creatieve geesten: Chase Jarvis, een van de beste fotografen van de wereld en founder van online educatieplatform CreativeLIVE, spreekt met ’s werelds beste creatieve ondernemers. Samen delen zij verhalen die je inzicht geven om je passies te herkennen en je doelen te bereiken).
  • Successtof (Voor marketinggoeroes, of als je er eentje wilt worden).
  • Ondernemen als way of life (Een feest der herkenning voor de [toekomstige] ondernemer).

Soms kan het best lastig zijn om uit te vogelen wat bij je past. De podcastwereld is niet altijd even overzichtelijk. Nieuwe podcasts ontdekken die bij jouw wensen aansluiten? Via de site bestpodcasts.org kun je drie podcasts opgeven waar je graag naar luistert. Op basis van deze informatie stelt de site alternatieven voor. Dit bestaat helaas nog niet voor Nederlandse podcasts.

Conclusie: de podcast is een unieke kans voor je bedrijf

Er zijn zóveel media om uit te kiezen voor de promotie van je bedrijf, maar de podcast is uniek om het effect dat het op je luisteraars heeft. Podcastluisteraars raken geïnteresseerd in je business en die interesse groeit alleen maar met je bedrijf mee. Uiteindelijk zal een vaste luisteraar met je meejuichen bij succes en je steunen bij een tegenvaller. Daarbij leent een podcast zich uitermate goed voor het tonen van expertise, het maken van een connectie met je doelgroep en het opbouwen van een vertrouwensband. Als marketingmiddel is dit dus potentieel miljoenen waard, maar in de realiteit kost het je bijna niks. Met een kleine investering kan jouw (kleine) bedrijf een enorme achterban creëren die je concurrent het nakijken geeft. Zeker het proberen waard dus!