Home > Artikelen > Communiceren met beweging
Copy & Content  |  5 minuten lezen

Communiceren met beweging

Let’s move it

Een marketingcampagne zonder video? No way! Video’s zijn overal. Steeds vaker neemt beeld het over van lange teksten. De socialmediakanalen staan er vol mee en er wordt zowel vanuit het bedrijfsleven als vanuit de overheid veel geïnvesteerd in campagnes met bewegend beeld. En ook bij effectgroep* is ‘motion graphic design’ inmiddels écht serious business. We love explainers!

Mariska van Eijden | Motion Graphic Designer | E-mail Mariska

Op de hoogte blijven?Schrijf je in voor onze digitale nieuwsbrief

Zoekresultaat

Hoe werkt het in de praktijk?

Je kunt ons bellen en zeggen; doe mij iets met bewegend beeld want ons merkverhaal op de website is zo saai. Dat kan! Maar hé, het is niet handig. Liever kijken we samen met jou naar het grotere geheel. Met motion graphics geven we bij effectgroep* graag een merk net dat beetje extra, maken we complexe informatie of taaie gegevens zoals statistieken op een begrijpelijke manier toegankelijk of zorgen we voor een spectaculaire opening van een event. Meestal in combinatie met passende muziek en effectieve copy. Maar wat is het nou precies en wat kun je er allemaal mee? Onze motion graphic designer Mariska praat er graag over, maar laat het nog liever zien.

Animatie is de illusie van beweging door het na elkaar afspelen van verschillende stilstaande beelden. Ik ben fan!

Mariska van Eijden Motion graphic designer

Uit de oertijd

Motion design – de verkorte versie van motion graphic design – is een onderdeel van animatie. Het is al het bewegend beeld dat niet is gefilmd, maar geanimeerd of getekend. Je kunt ook zeggen: motion graphic is om te informeren en animatie om te entertainen. Met bewegend beeld. Punt. Zo simpel is het dus eigenlijk. Of niet? Gelukkig kunnen we er nog meer over vertellen.

Of nou ja, Mariska vertelt: “Animatie is de illusie van beweging door het na elkaar afspelen van verschillende stilstaande beelden (frames)’ en dat bestaat al heel lang. In de oertijd zelfs al. In die tijd maakten ze grotschilderingen met dieren waarbij je meerdere poten ziet, wat beweging suggereert. Superslim!

 

En Walt Disney kennen we natuurlijk ook allemaal. Die heeft een behoorlijk lijstje animatiefilms op zijn naam staan. En daarna kwam Pixar met 3D. Ook daar zijn we nu al helemaal aan gewend. Naast deze digitale 2D- en 3D-animatietechnieken, vind ik stop-motion ook heel erg interessant en leuk. Hierbij gebruik je echte materialen, die je stapje voor stapje verplaatst en van elk stapje maak je een foto. Zet al deze stapjes achter elkaar en je hebt een filmpje!

Bekende stop-motionproducties zijn Nijntje en Loeki de Leeuw. En de Nederlandse film Knor sleepte onlangs zelfs een aantal Gouden Kalveren binnen. Met klei kun je ook heel goed stop-motion maken. Ken je Pingu nog? Of Shaun the Sheep? Ik ben fan!”

Overload

De mogelijkheden van motion design zijn letterlijk eindeloos. Je kunt er al je creativiteit in kwijt. De enige beperking die je hierbij hebt, ben je zelf. En dat is dan ook direct het gevaar. Door de vrijheid en het enthousiasme bestaat de kans op een overload. Bedenk dus altijd: past het bij mijn merk of de organisatie, voegt het ook echt wat toe en wat wil ik ermee bereiken?

Effectgroep* werkt voor iedere opdracht samen met communicatieadviseurs en UX-designers om de juiste balans te houden tussen stilstaand en bewegend beeld, maar ook om oog te houden voor het gehele verhaal. Met de juiste toevoeging van motion graphic komt, wat anders statisch en vlak zou zijn, tot leven.

Van concept tot animatie

Voor effectieve motion graphics/animaties is om te beginnen een duidelijk script nodig. Wat is het doel? Moet de kijker leren, iets onthouden of worden geactiveerd? Wat is de doelgroep en welk gevoel moet het oproepen? En dan de inhoud. Met motion graphics kun je veel informatie op een simpele manier overbrengen. Dat gebeurt vaak in combinatie met een voice-over. De combinatie van beeld en het vertellen van een verhaal maakt het toegankelijk voor de kijker. 


Met een duidelijk concept in gedachten wordt vervolgens een storyboard gemaakt.
We visualiseren het concept en schetsen beeld voor het beeld het verhaal, en geven daarbij ook duidelijk de overgangen tussen de verschillende onderdelen aan. Wanneer het storyboard definitief is, ontwikkelen we de animatie. Dit kan in 2D, 3D of een combinatie van die twee. De voice-over, achtergrondmuziek en de soundeffects worden uiteraard afgestemd op de timing van de beelden.

3 redenen – in goed Nederlands ;-) – om voor motion graphic design te kiezen:

  • Let’s get digital – Leuk hoor een folder in print of een visitekaartje met je logo erop. Maar dat kan natuurlijk veel leuker. Breng leven in je logo met een animatie.
  • Simple to share – Hoe gemakkelijk wil je het hebben? Laten zien wie je bent of wat je doet? Met een korte animatie is het  in 2 minuten helder.
  • Show your knowhow – Laat zien wat je in huis hebt. Of het nu gaat over kennis, creativiteit of belangrijke informatie die bezoekers van je website moeten kunnen begrijpen, het overbrengen van een ingewikkelde boodschap gaat echt veel beter met een dynamische explainer.

Ook toe aan motion?

Let’s meet! We zijn benieuwd naar jouw ideeën en wensen en denken graag mee om hiervoor een passend en pakkend motion design te maken. Mail Marije via marije@effectgroep.nl of bel haar op 030 – 410 0790. Of plan direct een afspraak in!

Neem contact op Plan een afspraak