
Be a Flamingo in a Flock of Pigeons
Juist ja! Werk aan je onderscheidend vermogen als werkgever. En ‘stand out of the crowd’. Want basisprincipe één in marketing is: ben niet zoals de rest, want dan gaat je klant altijd naar de goedkoopste. Doorvertaald naar HR betekent dit: Waarin is jouw organisatie anders, uniek of beter dan de rest, behalve het hoogste salaris? Nog te vaak presenteren werkgevers zich dertien-in-dozijn en weinig verfrissend. Om een merk onderscheidend te positioneren ontwikkelen wij altijd een aantal marketingpeilers voor een organisatie. Dit is als het ware een kapstok voor alle communicatie. Hierdoor is iedere boodschap voortaan consistent, onvergetelijk en recht uit het hart van de organisatie. Zeker weten dat als je dit voorbeeld als werkgever volgt dat jouw organisatie en vacatures beklijven en écht indruk maken.
Vis in de vijver met een Funnel
Een wat? Komt ‘ie: een marketing funnel is een veelgebruikt model in de vorm van een trechter met een wijde opening en een nauwe onderkant en brengt de reis van een potentiële klant in kaart. Van boven naar beneden verloopt de klantreis van suspect, naar prospect, via lead naar klant. De fases verlopen van boven ‘het bedrijf leren kennen’ naar beneden ‘aankoop’. Iedere fase vraagt om een ander marketing initiatief en -communicatie. Met als doel je doelgroep te beïnvloeden en te converteren naar de volgende fase. Hoe groter de groep is die naar beneden zakt, hoe effectiever de marketing is.
Ik hoor je denken, hoe werkt dit voor het werven van nieuwe kandidaten? Nou eigenlijk precies hetzelfde. De marketing funnel wordt in dit geval een HR funnel met van boven naar beneden dezelfde fases. Iedere fase vraagt om een eigen aanpak en boodschap. De groep aan suspects benader je met een krachtig en onderscheidend werkgeversmerk. En de overgebleven leads verras je met een speeddate met toekomstige collega’s of een kennismakingsborrel met de afdeling. Door te werken met een funnel ben je in staat om je boodschap en activiteiten steeds beter op je doelgroep af te stemmen. En zul je zien dat de verhouding suspects – nieuwe collega’s nieuwe vormen aanneemt.
Blijf binden, boeien en behouden vanuit de Customer Journey
Yes! Je hebt na al je inspanningen een nieuwe klant of collega binnen. En die wil je natuurlijk zolang mogelijk binnen houden én groter maken. In het geval van een nieuwe klant komt deze daarom meteen in een (email) flow terecht en ontvangt hij/zij periodiek waardevolle berichten over producten/ diensten en de organisatie. De hoeveelheid en timing van deze berichten komen voort uit de Customer Journey, die zich op basis van bestaand klantgedrag ontrafelt. En die een organisatie de mogelijkheid geeft om op het juiste moment te communiceren met een klant.
De HR equivalent van de Customer Journey is de Employee Journey. En stelt je als HR Manager in staat om gedrag te voorspellen, te beïnvloeden en daarmee de loopbaan van een medewerker bij jouw organisatie te verlengen. Door medewerkers als klanten te behandelen en doorlopend goed contact te onderhouden, weet je wat ze nodig hebben om het beste uit zichzelf te halen en of zij nog blij zijn bij de organisatie. Een effectieve Employee Journey bevat daarom – net als een Customer Journey – meerdere triggerpoints om te komen tot bevlogen, tevreden en gelukkig personeel.

Meer weten over oplossingen met écht resultaat?
Neem contact op met Marlous van de Wiel en ontdek hoe wij HR en marketingcommunicatie samenbrengen in effectieve arbeidsmarktcommunicatie.
Mail Marlous