You’ve got mail! Waarom e-mailmarketing onmisbaar is in je marketingstrategie

Voor bedrijven is social media tegenwoordig een must. Maar, vergeet ook de oude vertrouwde e-mail niet. Is e-mailmarketing terug van weggeweest? We vertellen je waarom e-mail nooit het ondergeschoven kindje mag worden van je marketingstrategie.

Ingrid - developer - effectgroep
Ingrid van Vliet | Developer | E-mail Ingrid
Waarom e-mailmarketing onmisbaar is in je marketingstrategie

Marketeers zijn vaak op zoek naar ‘groter en beter’. E-mail raakte hierdoor een beetje uit de mode. De sterke verhalen van Instagram, Snapchat of Facebook vroegen om meer aandacht. Foutje bedankt. E-mail heeft zijn invloed stilzwijgend uitgebreid. Niet alleen de mode van jaren vijftig tot tachtig en popgroepen maken regelmatig een comeback; ook e-mailmarketing is weer terug van (nooit) weggeweest en verdient (weer) een prominente plek in je marketingstrategie. Onderzoek bewijst namelijk dat e-mailmarketing nog steeds één van de meest effectieve marketingstrategieën is. Gigaom Research vroeg een grote groep marketeers hun meest effectieve digitale-marketingtactieken te ranken. Wat blijkt? E-mail is de beste methode voor conversie, retentie, acquisitie en bewustwording.

E-mail vs. social media

Hoe verslavend Facebook ook is of hoe mooi het Pinterest-board van je bedrijf er ook uitziet: de oude, vertrouwde e-mail is haar magie niet verloren. Inboxen die overstromen kennen we allemaal. We verspillen allemaal tijd aan het opschonen ervan. Er zal ongetwijfeld regelmatig een diepe zucht ontsnappen bij de aanblik van alle (nutteloze) mails. Realiteit is: e-mail zit in ons digitale leven gebakken.

Je klanten kunnen hun mail checken terwijl ze staan te wachten op een goede kop koffie of terwijl ze onderweg naar werk zijn. En wist je dat e-mail nog steeds het favoriete communicatiemiddel is van velen? Je stuurt misschien een privéberichtje via LinkedIn of Facebook, maar daarna zeg je al snel ‘stuur me een mailtje’. Vast herkenbaar. E-mail is persoonlijk en stiekem het eerste social-mediakanaal. En daar zit de kracht waar jij je voordeel mee kunt doen.

E-mail aan de top van CTR

Vandaag de dag maken zo’n 3,04 miljard mensen gebruik van e-mail (schatting 2020). Facebook heeft ongeveer 2,99 miljard gebruikers (2020) en Twitter rond de 321 miljoen (2019). De meerderheid hiervan checkt altijd eerst hun e-mail voordat ze naar Facebook of andere social media klikken. In Europa ligt de gemiddelde click through rate van een e-mail rond de 3,2%. Voor Facebook is dit 0,9% en op Twitter ongeveer 1%. Verrassing!

Wat hebben we met e-mailmarketing zien gebeuren?

Uit onderzoek van het Content Marketing Institute blijkt dat voor 91% van de marketeers e-mailmarketing het beste werkt om content te verspreiden. In ieder geval in de B2B-markt. Ditzelfde onderzoek wijst ook uit dat e-mail #1 is om het succes van contentmarketing te meten.

We zien dan ook dat steeds meer grote bedrijven zich weer op hun nieuwsbrief storten. Denk aan de supergrote spelers in de wereld zoals The New York Times of The Washington Post. Deze laatstgenoemde verstuurt 75 verschillende nieuwsbrieven. En bij The New York Times hebben ze maar liefst 12 mensen in dienst voor de nieuwsbrief. Niet voor niets.

Nu social-mediakanalen zich steeds meer bekommeren om omzetgroei, hebben merken nog maar weinig controle over de communicatie met fans en volgers. Van alle manieren om je publiek te laten groeien, blijkt e-mail zo slecht nog niet. Ook social-mediagigant Buzzfeed besloot niet volledig in te zetten op social en gooide hoge ogen met e-mail. Binnen 12 maanden waren ze 1 miljoen nieuwsbriefabonnees rijker.

Blik op de toekomst: moet social plaatsmaken voor e-mail in jouw marketingstrategie?

Terwijl sommigen geloven dat e-mail dood is, blijkt uit onderzoeken juist dat er nog genoeg groeipotentie is. De wittebroodsweken van social media zijn over. De cijfers spreken voor zich. E-mail is simpelweg effectiever.

Betaalde advertenties en omzetgroei is waar het nu op social om draait. Zo zijn influencers gefrustreerd door de constante algoritmeveranderingen van social-mediakanalen om de verschuiving naar betaalde reclame mogelijk te maken. Als bedrijf kun je zo eenvoudig betaalde promotie inschakelen om jouw merk in the spotlight te zetten. Een voordeel voor jou als ondernemer. Of toch niet? Het gaat namelijk ten koste van de vrijheid en dynamiek waar social media om bekend staan.

Steeds meer marketeers realiseren zich dat alle complexe social-mediastrategieën misschien niet zoveel hebben opgeleverd als de e-maillijsten die ze al achter de hand hadden. Dat betekent natuurlijk niet dat social-mediamarketing onbelangrijk is. In tegendeel! Erken dat ze beide een belangrijke rol spelen. Social media is enorm geschikt voor het creëren en delen van je beste content. De ROI hiervan is misschien niet precies meetbaar, maar veel e-mailnieuwsbrieven en e-mailcampagnes zouden minder impact hebben als er niet al een basis was gelegd (voor branding) via social media. Via social media creëer je immers interesse in je merk en vergroot je de likeability.

Hoe pak je e-mailmarketing aan als ondernemer?

Dus, zet je e-mailmarketing (opnieuw) op je to-dolijst. Let er wel op dat e-mail tegenwoordig meer is dan een aantal autoresponderberichten op je mailinglijst loslaten. Houd een drietal zaken in de gaten:

  1. Hoe doet je e-mail het?
    Zorg dat je op reguliere basis checkt hoe je mail het doet. Richt je website ook zo in dat je kunt zien en meten wat er gebeurt na een klik op een nieuwsbrief-item en hoe jouw content converteert. Kortom: verzamel waardevolle data die je weer kunt gebruiken om click through rates en engagement te verbeteren.
  2. Segmenteer je lijsten
    We hoeven je niet te vertellen dat marketing tegenwoordig veel persoonlijker is dan hetzelfde bericht naar iedereen sturen. Zorg dat je berichten doeltreffend segmenteert. Bekijk je lijsten en test verschillende lijstsegmenten. Weet je niet hoe je moet beginnen? Er zijn genoeg handleidingen te vinden.
  3. Maak keuzes op basis van het gedrag van je doelgroep
    De meest effectieve e-mailmarketingberichten worden verstuurd nadat iemand een bepaalde actie heeft ondernomen. Deze actie triggert dan een e-mail. Deze geautomatiseerde berichten hebben een 70,5% hogere open rate en 152% hogere click through rate dan ‘normale’ e-mails. Zorg dus dat je e-mailmarketingstrategie gepersonaliseerd is en inspeelt op de behoefte van je klant.

Conclusie: e-mail en social media versterken elkaar voor grote impact

E-mail is terug van nooit weggeweest, met een optimale wisselwerking tussen mail en social media heb je pas de gouden formule in handen. E-mails zijn perfect voor het delen van acties, korting, promoties en directe call-to-actions. Op social media is plaats voor verdieping van je marketingstrategie. Men verwacht hier meer entertainment, leuke content en nieuws.

Hoe profiteer jij hiervan als ondernemer? Zorg voor persoonlijke, getargete en relevante nieuwsbrieven die je subscribers graag lezen. Zo blijft je publiek groeien. Heb je al een nieuwsbrief? Neem deze onder de loep. Vergeet e-mail als marketingmoetje en gebruik het om een geweldige, relevante klantervaring te creëren.

Bij ons is de nieuwsbrief ook terug van weggeweest. Meld je aan en ontvang elke maand de beste, leukste en nieuwste info over ons en uit de branche direct op de digitale deurmat.