Visitekaartjes: anno nu nog net zo nodig of zó 1990?

“Het visitekaartje is dood.” Je hoort het vaak genoeg. Maar is dat wel zo? Zijn het LinkedIn en andere netwerkapps die het visitekaartje overbodig hebben gemaakt? Heeft het web het visitekaartje de nek omgedraaid of is het een kwestie van anders gebruiken? Kortom, zijn visitekaartjes nog nodig?

Ronald - grafisch vormgever - effectgroep
Ronald van Spanjen | Grafisch Vormgever | E-mail Ronald

Het visitekaartje dood? Nee, springlevend!

Heeft iemand ooit zijn contactinformatie voor je op een servetje geschreven? En nee, niet tijdens een date. Of wat denk je van een mobiele telefoon met lege batterij? Niet de meest professionele aanpak. Stel, je ontmoet twee personen. De één zoekt naarstig naar een pen om iets op te schrijven. De ander tovert een verrassend visitekaartje uit zijn zak. Met wie zou jij zaken willen doen? Met een visitekaartje laat je zien dat je altijd voorbereid bent.

Tegenwoordig gebruiken we visitekaartjes misschien niet voornamelijk meer om contactinformatie te delen – daar hebben we LinkedIn en smartphones voor. In plaats daarvan zijn visitekaartjes een verlengstuk van onze identiteit. Als je het goed doet, maak je van je visitekaartje meer dan een papiertje dat in de prullenbak belandt.

Visitekaartjes voelen misschien niet heel persoonlijk, maar het moment van uitwisselen zorgt toch voor engagement en persoonlijk contact. En dat heb je minder snel via LinkedIn, FullContact, Evernote Hello of website.

Visitekaartje maken: wat zet je erop?

Informatie

Ga je voor traditioneel met naam, functie, telefoon, e-mailadres en logo? Of juist alleen je LinkedIn-profiel? Links mogen hoe dan ook niet ontbreken op een modern visitekaartje. Via LinkedIn kun je je portfolio delen. Of beter nog: maak een aparte landingspagina op je site.

Website

Je zet natuurlijk niet alleen je website-adres op het kaartje om te laten zien dat je er eentje hebt. Dat is vandaag de dag een no-brainer. Zet daarom een korte, aantrekkelijke link naar een landingspagina op je visitekaartje. Eentje waarop je bijvoorbeeld een korte introductievideo plaatst en je duidelijk maakt wat jullie voor elkaar kunnen betekenen. Ook leuk: een freebie of aanbieding als ‘netwerk-bedankje’. Ken je het RFID-kaartje al? Het is eigenlijk een visitepasje met chip. Of wat dacht je van het kaartje met NFC-technologie? De chip die erin zit stuurt je naar de gewenste website, app of shop wanneer je het tegen je telefoon houdt. De technologie is nog in ontwikkeling dus het werkt nog niet voor alle telefoons, maar houd het in de gaten!

Mini-pitch

Gebruik je visitekaartje als een mini elevatorpitch. Zo’n kaartje leent zich namelijk extreem goed voor een tagline die mensen helpt je te herinneren als ze weer achter hun bureau zitten.

Foto

In een wereld waarin persoonlijk contact steeds minder voorkomt maar wel steeds vaker gewenst is, is een foto leuk. Wel een professionele variant en geen selfie of vakantiekiekje natuurlijk. Bijkomend voordeel: gezichten onthoud je sneller dan namen.

Show, don’t tell op je visitekaartje

Laat zien wat je kan in plaats van alleen je functietitel te vermelden. Laat mensen lachen. Intrigeer ze. Laat de verbeelding het inkleuren. Kun je niets bedenken? Laat iemand anders creatief voor je zijn. Geef mensen een reden om contact met je op te nemen. Al is het maar om je te vertellen hoe leuk ze je kaartje vinden. En, creatieve of opvallende kaartjes worden gedeeld!

Durf anders te denken: alternatieven voor visitekaartjes

Vind je een standaard visitekaartje niet meer kunnen? Bedenk iets anders, maar kies altijd een vorm die bij je past en naar je diensten refereert. Een opgerold mini-yogamatje als je yogales geeft, een kaasschaaf op creditcardformaat voor de kaasleverancier, een zakje zaadjes zo groot als een visitekaartje voor Patrick Zaad of een gereedschapstool die in je portemonnee past voor de fietsenmaker.

Je kunt het zo gek niet bedenken! Een visitekaartje met geleidende inkt bijvoorbeeld. Wanneer je zo’n kaartje tegen je smartphone houdt, stuurt de inkt de informatie naar je telefoon. En hoe zouden je contacten reageren als je ze een Tony Chocolonely-reep met je contactgegevens in de hand drukt? Je hebt in ieder geval de aandacht!

Alle hoop overboord gegooid?

Er zijn natuurlijk ook genoeg visitekaartalternatieven. Laat e-mailadressen intypen op je telefoon, zodat jij direct je gegevens kunt mailen. Zo ben je ook selectiever met wie je gegevens uitwisselt. Of gebruik een visitekaartjes-scan-app zoals CamCard, FoxCard of ScanBizCards. Voor jou geen stapels visitekaartjes meer!

Het visitekaartje niet meer nodig? Nee, hij blijft nog wel even

Met een goed visitekaartje wissel je niet alleen gegevens uit. Het biedt je een mogelijkheid om op een persoonlijke manier te connecten. En die persoonlijke touch is juist waarom een goed visitekaartje voorlopig niet vervangen wordt door een digitale netwerktool. Het is de menselijke factor die het visitekaartje in leven houdt.