Home > Artikelen > Hoe uniek kan een WordPress-website zijn?
Digital  |  6 minuten lezen

Hoe uniek kan een Wordpress-website zijn?

Een nieuwe website is een belangrijke stap in het verder brengen van je bedrijf of merk. Het is het gezicht, het visitekaartje en hetgeen dat het verhaal en de belofte van een merk vertelt wanneer er geen mensen zijn om dat te doen. Een digitale etalage die boeit, bindt en beïnvloedt. Om dat te doen, wil je dat een website onderscheidend is. In tegenstelling tot wat veel opdrachtgevers denken, is WordPress een uitstekende manier om zo’n onderscheidend portfolio te realiseren.

Ingrid van Vliet | Project Manager Digital | E-mail Ingrid

Op de hoogte blijven?Schrijf je in voor onze digitale nieuwsbrief

Het idee, of beter gezegd ‘het vooroordeel’, is dat het gebruik van WordPress betekent dat jouw website op die van een ander lijkt. Dit idee komt veelal voort uit het feit dat WordPress ooit begon als een simpel blog-CMS: een uniform content management systeem dat zich focust op optimaal gebruiksgemak. Vaak wordt gedacht dat iets wat eenvoudig is aan de achterkant, ook eenvoudig (en eenzijdig) is aan de voorkant. Niet is echter minder waar! Wanneer je voor een standaard thema (ook wel bekend als template) kiest, dan is het een feit dat een ander bedrijf of merk met datzelfde thema een mogelijk sterk vergelijkbare website heeft. Het verschil binnen zo’n template kun je allereerst al maken met je huisstijl, maar er is een nog veel sterkere manier om jezelf te onderscheiden! Feit is dat WordPress vandaag de dag is uitgegroeid tot een volwaardig product, een volwassen CMS voor diverse typen sites.

Geen standaard WordPress-thema

Wil je een nieuwe website, dan hoef je namelijk niet gebruik te maken van een standaard thema dat je bij WordPress aankoopt. Juist niet! WordPress is de manier om een gebruiksvriendelijk content management systeem aan de achterkant te koppelen aan een nieuw, onderscheidend en stijlvol design aan de voorkant. Een etalage die je kunt vullen hoe je wilt, met wat je wilt. Een creatief bureau kan je helpen bij de ontwikkeling van deze etalage, een digital agency kan het zelfs helemaal voor je ontwikkelen. Een groot voordeel van deze customized ontwikkeling is dat je de voorkant volledig naar jouw voorkeur kunt invullen, zonder je zorgen te hoeven maken over of je het ook daadwerkelijk zelf kunt onderhouden.

Een website op de groei

Of je nu start met een bedrijf of een volgende stap wilt zetten: als je het goed doet, groei je. Je ontwikkelt je bedrijf en je wilt dat elk aspect van je bedrijf kan meegroeien. Een website hoort daar zonder meer bij. Voor de start kan het (financieel) interessant zijn om met een WordPress-thema (en dito lage aankoopprijs) te starten. Het is een uitstekende manier om je merk op de kaart te zetten! Maar dan. Wat doe je daarna? Het aanpassen van aangekochte thema’s is een vaak kostbare investering in zowel tijd als geld. Een goed begin is het halve werk gaat hier dan ook zeker op: het loont vaak om in het begin al de investering van een eigen ontwikkeld thema te doen, dat te allen tijde aan jouw wensen kan worden aangepast. Ál jouw wensen.

Verrassende voorbeelden WordPress-websites

Wanneer je zelf – of in samenwerking met een bureau – jouw nieuwe website ontwikkelt kun je je laten inspireren door bestaande thema’s én websites die totaal niet op WordPress lijken. En zelfs dan kun je verbaasd worden door het gegeven dat die merken wel degelijk gebruik maken van WordPress!

Hieronder hebben we een overzicht van grote merken die ook de voordelen van WordPress omarmen. Het zijn niet de minste namen, met onder andere The New Yorker, BBC America en Bata.