
PDF’s zijn niet mobile-friendly
Hoeveel procent van de content wordt op mobiel gelezen? Juist ja, het overgrote deel. Daarom moet content steeds meer snackable en makkelijk te consumeren zijn. Een PDF is ontworpen voor desktop en printer, maar niet voor mobiel. Wil je toch een PDF op mobiel lezen? Dan moet je inzoomen en schuiven om het stuk te kunnen lezen. Met als gevolg dat de lezer (snel) afhaakt, want: te veel gedoe.
PDF’s leveren single-use data
Tachtig downloads op een dag is prachtig! Maar daar blijft het bij met een PDF. Je weet nu wie jouw whitepaper of e-book heeft gedownload, alleen niet wat er daarna mee gebeurt. Zou je als contentmarketeer niet juist willen weten wat het gebruik is van je High-Quality Content? Welke koppen en links je publiek het meest interessant vindt? En hoe vaak en wie je whitepaper waar uiteindelijk lezen? PDF’s zijn niet in staat deze relevante data te leveren, omdat het een offline bestand is. En dan hebben we het nog niet eens over de vindbaarheid ervan.
Een PDF is snel achterhaald
Wanneer een PDF eenmaal verspreid is, is er geen weg meer terug. Dit document blijft in lengte van dagen in het mapje ‘downloads’ en op de computer van jouw publiek staan. Maar wat nu als er een maand na publicatie een relevante ontwikkeling in jouw markt is? Dan wil je in staat zijn om dit aan te passen en te actualiseren. Zonder een tweede versie de ether in te hoeven slingeren. Met een PDF is dit de ongewenste praktijk.
PDF’s zijn plat, saai en droog
De grootste uitdaging voor een contentmarketeer is om content op te laten vallen bij de doelgroep. En met elke seconde nieuwe online publicaties, wordt die uitdaging steeds groter.
Met een PDF ben je in staat om op inhoud een aardige noot te kraken. Maar de vorm is beperkt en – in het licht van vandaag – best wel saai.
Een PDF is een boemeltrein in een wereld van hoge snelheid
Above and under the fond. Blogs die aangeven ‘3 minuten leestijd’. En clickbaits die zorgen voor snelle klikken en conversie. Snelheid en internet gaan in veel opzichten hand in hand. Een PDF is een boemeltrein met vertragende stops. Het vereist meerdere stappen om een PDF te verkrijgen en deze te kunnen lezen in PDF-viewer. Dat is voor de afzender en ontvanger niet ideaal.
Dus wat nu?
Rethink your PDF-routine! We zijn zeker niet tegen het gebruik van PDF. Maar, bedenk goed óf een PDF voor jouw content en doelstellingen de beste oplossing is. Dus lees hieronder mee met een aantal functionaliteiten van waardevolle alternatieven op de markt, die jou wellicht in de toekomst nog meer King of Content maken.
Wij werken op dit moment voor onze klanten en opdrachten met Foleon en Qwilr. Zie bijvoorbeeld het online magazine dat we maakten voor Ballast Nedam. Foleon, maar ook een partij als Maglr bieden een next level content experience platform waarbij:
- Content zich aanpast op het device wat je gebruikt,
- Alle mogelijke insights worden geleverd over wie, wanneer en hoe je content wordt geconsumeerd,
- De content online staat en dus doorlopend is aan te passen,
- Er ruimte en mogelijkheid is voor bewegend beeld ter aanvulling op de copy,
- En de gewenste snelheid gegarandeerd is.

Meer weten over onze content oplossingen met écht resultaat voor jouw leadgeneratie?
Waardoor jij meer Marketing en Sales Qualified Leads binnenhaalt?
Ik ben er voor je. Bel 06 – 41 07 62 10.
Marije Reniers
Bedenker en maker van marketing- en communicatie oplossingen met écht resultaat bij effectgroep*